Even mezelf bijscholen, tussen krentenbol en boterham met
mortadella. Zonder te kruimelen hang ik boven het laatste nummer van het
tijdschrift "12 tot 18" (december 2011). Korte artikeltjes, die het
beginpunt zijn van een internetzoektocht naar meer, meer, meer; dan weer
een tinteling (/schok) van herkenning teweeg brengen. De stemming zit
er meteen al goed in, als ik op pagina 16-17 een korte inleiding lees
over het promotie-onderzoek naar scaffolding-strategieen van Janneke van
de Pol. Klik - klik, en ik ben op haar profielpagina van de uva (http://home.medewerker.uva.nl/j.e.vandepol/). Daar staat nog meer materiaal, ga ik zeker eens gebruiken, klik - gebookmarked.
Verder lezen. "Houdt je brein in beweging", roept pagina 42.
Ah leuk, breinleren en zo, staat volop in de belangstelling, iets nieuws
te bieden? Maar het artikel slaat een heel ander pad in. Gaat over
professionaliseren van mensen boven de 45 jaar in het onderwijs. Een
deel kan ik van harte onderschrijven: "veel mensen in het onderwijs
kampen met stress...Wie voortdurend stress heeft, maakt een teveel van
het stresshormoon cortisol aan. En dat werkt blokkerend. Het heeft een
negatieve invloed op je planningsvermogen, je rationeel en creatief
denkvermogen en de mogelijkheid om adequaat te reageren op alles wat op
je afkomt."
Het kwartje valt. Is dat wat ik de laatste tijd zo vaak ruik als ik door de gangen van de lerarenopleiding loop: cortisol?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten