maandag 30 januari 2012

cortisol

Even mezelf bijscholen, tussen krentenbol en boterham met mortadella. Zonder te kruimelen hang ik boven het laatste nummer van het tijdschrift "12 tot 18" (december 2011). Korte artikeltjes, die het beginpunt zijn van een internetzoektocht naar meer, meer, meer; dan weer een tinteling (/schok) van herkenning teweeg brengen. De stemming zit er meteen al goed in, als ik op pagina 16-17 een korte inleiding lees over het promotie-onderzoek naar scaffolding-strategieen van Janneke van de Pol. Klik - klik, en ik ben op haar profielpagina van de uva (http://home.medewerker.uva.nl/j.e.vandepol/). Daar staat nog meer materiaal, ga ik zeker eens gebruiken, klik - gebookmarked.
Verder lezen. "Houdt je brein in beweging", roept pagina 42. Ah leuk, breinleren en zo, staat volop in de belangstelling, iets nieuws te bieden? Maar het artikel slaat een heel ander pad in. Gaat over professionaliseren van mensen boven de 45 jaar in het onderwijs. Een deel kan ik van harte onderschrijven: "veel mensen in het onderwijs kampen met stress...Wie voortdurend stress heeft, maakt een teveel van het stresshormoon cortisol aan. En dat werkt blokkerend. Het heeft een negatieve invloed op je planningsvermogen, je rationeel en creatief denkvermogen en de mogelijkheid om adequaat te reageren op alles wat op je afkomt."
Het kwartje valt. Is dat wat ik de laatste tijd zo vaak ruik als ik door de gangen van de lerarenopleiding loop: cortisol?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten