De werelden van leerlingen en docenten sluiten niet naadloos aan als het gaat om ICT-vaardigheden. Da's een nette manier om te zeggen dat er een enorme kloof gaapt. Docenten en leerkrachten staan er soms wat beteuterd bij: leerlingen moeten aan hen uitleggen hoe je een facebook groepspagina aanmaakt, een prezi uploadt of een screencast maakt van een minecraft-battle.
Grofweg twee strategieën kun je inzetten om met deze kloof om te gaan. De eerste is: alles verbieden wat met ICT, mobieltjes en iPad's te maken heeft. Ik kom regelmatig scholen tegen waar het staande beleid is dat mobieltjes aan het begin van de dag in de kluis gaan, en aan het eind van de dag er pas weer uit mogen. Social media en een keur aan websites zijn door de systeembeheerder zorgvuldig op slot gezet. Skype, facebook, hotmail en twitter staan op de zwarte lijst.
De tweede strategie is om de mogelijkheden van ICT, iPad, smartphones en social media slim in te zetten ten behoeve van het leerproces. Scholen die deze weg bewandelen gebruiken twitter om huiswerkopdrachten op te geven, zetten iPad's in om snel even een screencast te maken, laten leerlingen achtergrondinformatie opzoeken op hun smartphone en laten in de taalles leerlingen een skype-gesprek voeren met leeftijdgenoten in zuid-Frankrijk.
Een voorbeeld uit de praktijk: spreekbeurt.
Om de vanzelfsprekendheid van het gebruik van ICT en social media anno 2013 te illustreren, vertel ik het verhaal van mijn zoon die een spreekbeurt voorbereidt. Ruben is 10 jaar, zit in groep 7 en heeft voor zijn spreekbeurt een pittig onderwerp gekozen: Hersenen.Van de plaatselijke biep leent hij een paar boeken over het onderwerp. Dat brengt hem op de eerste ideeën voor onderdelen van z'n spreekbeurt. Hij komt ook enkele specifieke begrippen tegen, zoals hersenstam, kleine hersenen, grote hersenen, hersenschors en neuron. Om deze onderdelen en begrippen te ordenen en te combineren met wat hij al weet over het onderwerp maakt hij een mindmap. Daarvoor gebruikt hij het programma freemind.
Het lukt Ruben niet meteen om een goede indeling te maken. Wat is nou eigenlijk een logische manier om onderwerpen te ordenen? Hij besluit om meer informatie te zoeken over het maken van een mindmap en kom uit bij een instructief filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=soj4RKksLmg
Naast de informatie uit de boeken, zoek hij ook informatie op internet. Wikipedia is een logisch startpunt, daar vindt hij meteen een pagina over hersenen. Ook een uitzending van het educatieve programma "Het Klokhuis" over hersenen is gauw gevonden.
Als voldoende informatie verzameld is en ook de ordening van de onderwerpen in de steigers staat, is het tijd om de presentatie voor te bereiden.
De meeste klasgenoten gebruikten powerpoint ter ondersteuning van hun spreekbeurt, maar Ruben besluit om prezi te gebruiken. Die in- en uitzoomeffecten vindt hij wel cool.
Bij het maken van de prezi loopt hij een paar keer vast. Hij zoekt op youtube naar filmpjes over het maken van een prezi, en kiest een Engelstalige tutorial. Inmiddels heeft hij ontdekt, dat je bij youtube een vertaling kunt inzetten. Werkt niet perfect, maar goed genoeg om zijn basis-Engels aan te vullen en de instructiefilm begrijpelijk te maken.
Om de spreekbeurt te oefenen maakt Ruben gebruik van een app op de iPad: educreations. Hij heeft mij daar al een paar keer mee zien werken. Hij wil nu kijken of hij z'n onderwerp goed kan uitleggen en of onderdelen logisch op elkaar aansluiten. Door middel van testopnames oefent hij zijn presentatievaardigheden en krijgt hij een beeld van de lengte van de totale spreekbeurt.
Zo, de spreekbeurt is klaar. Morgen het echte werk, maar eerst zet Ruben nog een link van de prezi in z'n twitter timeline, zodat klasgenoten de prezi gemakkelijk kunnen terugvinden. En nog even langs de slager, om de bestelde schapenhersenen op te halen die hij in de klas laat rondgaan als demonstratiemateriaal.
hersenen by ruben van gessel on Prezi prezi.com/et1lkyfej98p/h…
— ruben (@Ruben024_) January 24, 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten